TEMAVECKA 2023

Martin Noord

Verksamhetsansvarig

 

  • Klassisk LBC som startade efter kriget 1955.
  • 36 åkerier
  • 80 enheter
  • Omsättning 290 mnkr
  • Två dotterbolag: grävmaskiner + betongprefab från Uddevalla.
    Sitter på kunden Heidelbergs fabrik i Uddevalla.

UDDEVALLA LBC – Martin Noord

”Flera förändringar under 30 år”

Martin Noord har varit transportledare sen 2002 och innan dess var han åkare sen 1993. Digitalisering är den stora förändringen sedan han började. Idag är det mycket färre samtal.

Den gröna omställningen har också förändrat branschen och man har blivit mer medveten om vad man tankar. Därför tycker han att det är tragiskt att HVO blivit så dyr eftersom det verkligen påverkar slutpriset och många vill inte betala för det. Trots det är vissa kunder stenhårda på att vilja ha miljövänligt, men prislappen blir som sagt väldigt annorlunda.

Det finns också flera mindre åkerier än för 30 år sedan.

Allting löser sig

Eftersom LBC Uddevalla kör mycket prefab åt kunden Heidelberg, som man också sitter inhouse hos, så har
man ett jämnt flöde över året. Det kan dippa någon vecka bara. Samtidigt så märks nedgången i byggbranschen av; våren har varit lugnare över lag.

Martin Noord är erfaren i jobbet. Han vet att det alltid löser sig, det är sällan han stressar upp sig. Han har
också kollegan Maria som kan ta vid om han skulle bli sjuk eller som stöd när det kör ihop sig. Det kan ju
hända att en bil havererar eller att ett bygge fått ställa om och inte kan ta emot lasten. Men det är faktiskt kul när man får tänka till och hitta en röd tråd för bilarna så de verkligen går optimalt.

Ser kollegor, inte konkurrenter

Veckan efter att detta sänds saknar man nio bilar i planeringen och Martin Noord passar på att efterlysa
samarbete direkt i liven. Men det finns förstås ett väl uppbyggt nätverk och man ser konkurrenter mer som
kollegor, särskilt de som också kör prefab.

LBC Uddevalla har oftast mest behov själva och kan inte så ofta hjälpa andra. Man välkomnar alla till
samarbete och att visa vad de går för. Sen är det förstås lättast att leja in de som känner till hur de fungerar och inte behöver så mycket instruktioner, och man vill ge möjligheter till de som ställt upp tidigare.

Man vill ha bra relationer men det är främst de närmaste som chaufförer som man bjuder på julbord och
kickoffer. Sedan så väljer man att stötta Barncancerfonden så några gåvor ges sällan ut överlag.

Även om man samarbetare mycket redan så går det säkert att bli bättre, men man är ju ofta sig själv närmast.
Ett verktyg som Logic Link skulle absolut underlätta i jobbet som transportledare där det hela tiden handlar
om att hitta ekonomin så att åkarna kan nyttja sina bilar till 100%. Skulle appen spara ett antal samtal så vore det ju optimalt.

DELTAGARE TEMAVECKA TRANSPORTLEDNING 2023

Temavecka under vecka 17 där deltagarna delar med sig av kunskaper och utmaningar.

Samarbeta för mer lönsamma transporter