TEMAVECKA 2023

Kristina Kåhrström

Transportledare

Sundfrakt
(Gigantisk doldis?)
1,3 MDKR i omsättning

Stor men okänd utanför trakten

Många områden. Logistik och miljö – fjärr och special ingår.
Tank och bulk. Egna tankstationer. 30 stationer i sverige (Alltank)
Anläggning – grus och ballast, hamn och stuveri, driv och smörjmedel under Alltank.

 

  • 120 bolag anslutna,
  • 600 pers som jobbar i koncernen
  • 300 maskiner och fordon.
  • HK Sundsvall.
  • Åkar-ägt

SUNDFRAKT – Kristina Kåhrström

”Är man transportledare måste man nog vara lite galen”

Kristina Kåhrström har bara varit anställd sedan december men stortrivs redan. Idag jobbar hon hemma när
bilen är på service. Möjligheten till distansarbete uppstod under pandemin och det är väldigt flexibelt och
skönt.

Sundfrakt är en mycket bra arbetsplats där alla tar hand om varann. Man sitter tillsammans vid lunch och fika
och gör aktiviteter utanför jobbet som att träna tillsammans.

Men när man jobbar är det fullt fokus. För Kristina Kåhrström som är på logistik och miljö, så är det
förmiddagarna som har puls, men det kan vara tvärtom beroende på vilken avdelning man jobbar.

Fasta jobb ska planeras inför eftermiddagen eller dagen efter. Ibland kan man ha kunnat planera en hel vecka
innan men det kastats om på en timme. Då kan det bli lite svettigt och det är både det som är charmen och
det jobbiga.

”Man måste vara lite galen för att jobba som transportledare. Och man får absolut inte vara rädd för att det hela raseras och man måste ha förmågan att snabbt kunna bygga upp igen”, säger Kristina. Man försöker behålla lugnet, men visst händer det att det kan kastas någon grej eller att man svär, men sen tar man tag i det.

Många aktörer som ska hållas nöjda

Att vara transportledare är en väldigt speciell situation. Man har ett ansvar gentemot åkarna som också är ägarna i Sundfrakt, att dra in pengar till deras körningar. Sen ska givetvis kunden och dens mottagare vara nöjda. Till råga på allt har man sina chefer som har förväntningar. Det är alltså fyra olika aktörer som ska tillfredsställas och det kan vara pressande.

Måste Kristina Kåhrström prioritera så är det alltid kunden som går först även om det förstås finns gränser.
Men har man lastat så ska de komma fram i tid och vara helt.

Samtidigt gäller det att vara realistisk kring vad man lovar. Hon frågar alltid åkaren om han klarar av en
beställning. Vid minsta osäkerhet så tar man inte på sig uppdraget eftersom om det blir fel så påverkas för
många. Det är hon snabb med att också återkoppla till kunden.

Kristina Kåhrström känner ett stort stöd från sina chefer och samarbetet med chaufförerna fungerar fint – hon checkar in med dem hela tiden. Det finns en ödmjuk inställning till att vi bara är människor och misstag kan ske.

Samarbete alltid viktigt

Hemlast är alltid en huvudvärk även om vissa bilar har fasta körningar och Sundfrakt ofta har vettig last från
Stockholm.

Samarbeten avgörs exempelvis av priset men också vad det är för transport. Är det för många lossningar
kanske det inte blir så tidseffektivt. Men har man fått bra pris på utlasset, kan det vara värt att ta mindre
betalt hem för att istället prioritera att få ett bra samarbete. Det är många faktorer som spelar in.

Sundfrakts bilar utgår från Sundsvall och kör på Stockholm, Norrköping och Gävle. Någon enstaka går till
Skåne. Trailers rör sig långt och får de bra erbjudande så kan de ligga ute en hel vecka.

Det var lågsägong mellan december och februari/mars men nu börjar det vara för mycket. Men Kristina
Kåhrström klagar inte, hon föredrar denna situation. Det är alltid roligt att säga till åkarna att de får välja och vraka.

Eftersom Kristina Kåhrström är ny så har hon sakta börjat bygga upp ett eget nätverk. Hon ringer, mejlar
kollar olika sidor, inklusive Logic Link. Den nya funktionen där man kan lägga ut tomlass ser hon som
mycket positivt. Sen måste ju alla använda sig av appen så den får fullt genomslag, så det gäller att ha lite
tålamod.

DELTAGARE TEMAVECKA TRANSPORTLEDNING 2023

Temavecka under vecka 17 där deltagarna delar med sig av kunskaper och utmaningar.

Samarbeta för mer lönsamma transporter