Temaveckan 2023
Markus Stark
Transportledare, med 11 år på MNT.
Jobbar också som deltidsbrandman.
Kontor Växjö
80 bilar, budbilar till bil och släpKör mycket skåne östkusten.
Grundades av bröderna Nils och Bertil Wanér 1979 som bärgningfirma.
Entreprenörsdrivna där Bertil Wanér jobbar kvar som fordonsansvarig, och dottern Emma Wanér är VD.
MNT VÄXJÖ BUD & TRANSPORT – Marcus Stark
”Tuffa tider skapar samarbete”
Markus Stark upplever att det har blivit tuffare med tiden, framförallt när det kommer till fraktkostnader och det gäller att minimera tomlass som påverkar en stor del av ekonomi. Man vill få med så mycket gods som möjligt på alla sträckor man kör.
Samtidigt har samarbetet mellan åkerierna blivit bättre och bättre. Förr höll man hårt på det egna, så är det inte längre. Nätverket fylls på hela tiden, varje vecka stöter man på nya samarbetspartners.
MNT har ett bra samarbete med de flesta och det är väldigt sällan det händer att nån försöker att komma åt deras kunder.
Ansvarsfulla chaufförer
Som alla andra transportörer så planerar man dagen innan. Sen händer alltid saker och det är inte sällan man får samtal och måste börja jobba vid 05:30 eller att det blir sena kvällar. MNT har en liten overhead med bara fem personer som jobbar, så man måste hjälpa till med det mesta.
Chaufförerna är viktiga då de är ansiktet utåt. Flera har suttit på trafikledningen och vid akut behov kan de också rycka in och planera, även när de kör. De skulle i princip ta lass direkt via ett verktyg som Logic Link men inte fullt ut. De har redan mycket att göra och arbetsfördelningen mellan transportledning och chaufför fungerar bra som det är.
Gällande den gröna omställningen så försöker man byta ut fordon i den mån man kan.
Nöjda och tillfreds
MNT månar om att vara små och familjära. Många är släkt med varandra och initiativ till trevligheter som våffeldagar, julfester och after work kommer från de anställda själva. Man har inga expansionsplaner utan tycker att man ligger rätt i bemanning och vill förvalta det man uppnått.