TEMAVECKA 2023

Johan Eklund

Transportchef

 

”Excel funkar jäkligt bra”

 

18 ekipage, hälften kör främst grönsaker.

Fjärrtrafik Skåne, Mälardalen – Stockholm, några bilar går mer fritt som de skickar ut hela veckor.

LINDBLADS FJÄRRTRANSPORTER – Johan Eklund

”Chaufförsbristen är största utmaningen”

Johan Eklund började jobba heltid på Lindblads i januari i år. Han hade tidigare extrajobbat som chaufför när han fick frågan om att börja som trafikledare, något som han redan jobbat som i fem år, på olika ställen. Att
ha tackat ja till Lindblads är inget han ångrat, utan han har det riktigt bra där han är.

Den största utmaningen som han ser med jobbet är att hitta personal att köra bilarna. Yrket kanske inte lockar så många längre. Just nu finns det så man klarar sig men innan kriget i Ukraina var det stor chaufförsbrist. Då hittade man verkligen ingen, så lite går det ändå åt rätt håll.

Hur man hittar nya chaufförer är en bra fråga. Lindblads annonserar via sociala medier och ibland får man in folk genom kontakter. Man söker någon som ska vara noggrann med att hantera sin bil och ha ett bra bemötande mot kunderna. Att man vill jobba en hel del skadar inte.

Enkel administration

Gods är däremot inte så svårt att hitta – det är bra tryck och man får tacka nej ibland när det blir för mycket.
Början av året var halvtufft, men nu är det riktigt bra och det kommer hålla i sig till semestern i alla fall. Prio 1 är att klara sommaren, sen får man se hur hösten blir. Man använder mejl och telefon när man samarbetar
med andra.

Lindblads använder inga avancerade trafikplaneringsprogram utan allt görs i excel. Johan Eklund har jobbat i andra system men tycker detta funkar ”jävligt bra”. Överblicken är helt okej för det handlar ju bara om en dag framåt. Sen är det ju så att orderkopplingen till ett ekonomisystem saknas, men man har administratören Jenny som sköter det, så det skulle i så fall vara hon som önskade en uppgradering.

Viktigt att kostnadstäcka

När det gäller att få upp fyllnadsgraden ytterligare så är det viktigt att inte sälja sig för billigt och vänja kunderna med får låga priser. Det är inte välgörenhet man ägnar sig åt och lastning och lossning kostar pengar, särskilt om chauffören går på övertidsersättning. Ibland kan Johan vara tjurig, men det är en fråga om affärsmässighet.

Att den nya funktionen i Logic Link appen kommer att möjliggöra att kunna lägga in ett minimipris samt att i första läget vara anonym, låter bra tycker Johan.

Fick han önska vad som skulle vara en förbättring för Lindblads så är det att ha ännu större kontaktnät i Stockholm – det är ofta det som är utmaningen, att få hemlass.

DELTAGARE TEMAVECKA TRANSPORTLEDNING 2023

Temavecka under vecka 17 där deltagarna delar med sig av kunskaper och utmaningar.

Samarbeta för mer lönsamma transporter