TEMAVECKA 2023

Robin Nyqvist

Trafikledningsansvarig sedan 3 år och är endast 22 år gammal

Gnosjö Trafik

  • Bildades 1973
  • 80+20 anställda
  • Omsättning 100 mnkr
  • 57 bilar.

Underleverantörer för vissa transporter som läkemedel och kommunens
måltidstransporter samt lagerverksamhet.

GNOSJÖ TRAFIK – Robin Nyqvist

Ung och stresstålig

Att blott 22-årige Robin Nyqvist blev transportledare för tre år sedan var en ren slump. Han hade sökt jobb som budbils-chaufför men blev snabbt erbjuden en tjänst i transportledningen. I början visste han knappt vad jobbet innebar men med tiden har han blivit erfaren och fått in planeringstänket.

Det är viktigt att vara noggrann med detaljerna, för liten tuva kan verkligen välta stort lass. Felaktig höjdangivelse eller klockslag kan orsaka stora förseningar.

När det är svårt att få ihop en transport så är prioritering viktigast – vad kan flyttas och inte, sedan att kommunicera ordentligt med både kunden och internt. Så länge man är noga med att informera ordentligt så ordnar det sig.

Robin Nyqvist stortrivs med att det är mycket att göra och att saker händer hela tiden. De är duktiga på expressbilar som ska vara on time och de värsta dagarna är när det är lugnt.

Digitalisera administrationen

Jobbet är socialt och roligt, och man pratar mycket med folk hela tiden. Trots det pågår ett utvecklingsarbete med att få bort telefon och även mejlanvändningen. En heltidstjänst går åt bara att bevaka mejl som det ser ut just nu och ett program där kundens order kommer i direkt och samtidigt planerar rutterna smart, skulle förenkla ordentligt och minska behovet av transportledare.

Redan idag försöker man få in så mycket som möjligt på administration. Av 9000 uppdragsrader så kommer 70% direkt in i deras TMS och man använder Opter och Trans PA.

Gnosjö-andan är en samarbetsform

Så klart råder Gnosjö-andan hos Gnosjö Trafik men Robin Nyqvists definition av den är kanske inte som man tror. Grunden handlar om att hjälpa varandra. Man kan tävla och vara konkurrenter, det är absolut lärorikt – men i slutändan så hjälper man varandra att bli bättre. Alla ska vinna på det. Sen jobbar alla på, går "all in” – ingen vet vad 40 timmars vecka är, för man vill utveckla både sig själv och företagen.

DELTAGARE TEMAVECKA TRANSPORTLEDNING 2023

Temavecka under vecka 17 där deltagarna delar med sig av kunskaper och utmaningar.

Följ oss live