TEMAVECKA 2023

Daniel Svensson

Platschef / Transportledare

25 tjänstemän, 40-50 chauförrer
Omsättning 296 MNKR 2022
Kvänum, skaraborg sitter hos kunden HK Braås. Kontor i Strängnäs

BRAÅS ÅKERI – Daniel Svensson

Fast storkund ger stadig orderingång

Daniel Svensson, Platschef på Braås Åkeri har varit anställd i bolaget i 18 år. I samtalet med Logic Link beskriver han vardagen med att ha en väl etablerade storkund och hur han ser på framtiden.

Kan vara svårt att leverera till byggen

Braås åkeri i Kvänum har en stor huvudkund sedan 30 tillbaka och man får in ordrar hela tiden. Kunden har dessutom ganska generösa leveranstider så jobbmässigt ser man en vecka framåt och man betar man av i framkant.

Målet är att morgondagen ska vara löst i förväg. Det är mycket att köra så ibland hinns det inte alltid med och ibland kör det ihop sig när det kan vara svårt att komma fram till byggarbetsplatser för att exempelvis levererar marksten eller takplattor. Om det blir knivigt kontaktar man slutkund för
att stämma av om det går att ändra tiderna. Ibland går det bra, ibland inte. Just kundkontakten är
viktig och man lär sig vilka man kan flytta på och inte.

Få egna bilar

Braås Åkeri har kranbilar och några få bilar för flakgods, som de själva äger. De relativt stora svängningarna gör att man inte vill sitta med för stor fordonsflotta, i stället har man väl upparbetade samarbeten med 100-150 speditörer som kör i olika omfattning. Många gånger är det de som
ringer Braås Åkeri för att få körningar. Ibland kan det vara lite känsligt om speditören också kör för storkundens konkurrent, men med öppna kort och bra samtalsklimat så brukar det inte vara något problem.

Lågkonjunkturen har börjat märkas på att fler ringer in och frågar om jobb. Annat var det våren 2022 när kriget i Ukraina bröt ut. Då var det många ukrainska chaufförer som försvann från marknaden.

Logic Link kan äntligen ersätta massmejl

Det finns ett djupt samarbete inom transportbranschen eftersom man är beroende av varandra även om man är konkurrenter. Alla vill nå så hög täckningsgrad som möjligt.

Förr var det telefonen, idag kommunicerar transportörer genom massmejl där tomma flakmetrar ”annonseras” ut. Men för Daniel Svensson som en vanlig dag har 300 mejl i inkorgen, är Logic Link en välkommet steg framåt i utvecklingen när alla är anslutna. En kartbild över alla transportörer och deras kapacitet i realtid förbättrar överblicken och därmed effektiviseringen, radikalt. Man kan exempelvis planera slingor och avisera bättre.

DELTAGARE TEMAVECKA TRANSPORTLEDNING 2023

Temavecka under vecka 17 där deltagarna delar med sig av kunskaper och utmaningar.

Samarbeta för mer lönsamma transporter