Hur mycket telefon behöver en transportledare använda i sitt yrke?
“A de é JC…”
Så svarar vår underbara huvudkaraktär Jan-Christer Nilsson från Trelleborg i vår kommande reklamfilm som släpps senare i veckan. JC spelar transportledaren som inte riktigt hängt med i den tekniska utvecklingen.
Telefonen har varit och är fortfarande det kanske viktigaste verktyget för en transportledare. Genom telefonsamtal kan man reda ut detaljer och få bekräftelse. Frågan är om det kan bli för mycket? Vi vet att många får samtal om körningar som inte längre finns kvar osv. Antalet samtal varierar nog beroende på process, IT-system, vilka man samarbetar med och vem som är slutkunden.
Siar man om framtiden så är det mycket troligt att transportledare kommer att använda telefonen i mindre utsträckning. Automatisering, avancerade mjukvarulösningar, digital kommunikation och IoT-teknik bidrar till att minska behovet av traditionell telefonkommunikation. Istället kommer fokus ligga på att använda integrerade digitala plattformar och verktyg som förbättrar effektiviteten. Att prata med andra kommer nog att fortsatt vara viktigt för att bygga relationer, men blir det i en telefon? Logic Link är en av dessa lösningar idag som har visioner om att göra någonting större gällande kommunikation.