Logo

5 karaktärer som stör ditt arbete som transportledare

Som transportledare ska du förstås vara trevlig och visa god service och empati mot medarbetare och samarbetspartners. Relationer i branschen är viktiga men det är också en balansgång på vad som är god service och vad som är effektivt.


Här listar vi fem karaktärer som gör att dagen inte blir optimal.

Pratkvarnen
Pratkvarnen är en utåtriktad och social person som gillar att prata. Har arbetat inom transport i många år och känner sig ofta ensam under långa körningar. Han tar varje tillfälle att ringa transportledaren, oavsett om det är relevant eller inte. Ringer ofta utan specifik anledning, bara för att prata och hålla sig sysselsatt. Delar gärna detaljer om sin dag, vädret, och andra irrelevanta ämnen. Frågar ofta om nästa lass trots att han redan fått informationen flera gånger.

Kontrollfreaket
Kontrollfreaket är någon som är överdrivet noggrann. Har tidigare har erfarenheter av missförstånd och misstag som påverkat dennes körningar negativt. Kontrollfreaket har en stark önskan att ha kontroll över alla detaljer och processer. Behöver ständig bekräftelse och uppdateringar om sina uppdrag. Ringer ofta för att dubbelkolla detaljer om last, leveransplatser och tidtabeller. Är orolig för att något ska gå fel och vill ha kontinuerlig uppdatering. Vill ha exakta instruktioner och bekräftelser, även för enkla uppgifter.

Tidsoptimisten
Tidsoptimisten är ofta ny i branschen och ännu inte utvecklat effektiva tidsplaneringsfärdigheter. En avslappnad och slapphänt person som ofta överskattar hur mycket tid denne har. Har svårt att hålla sig till schemat och behöver ständigt påminnelser. Hamnar ofta i tidsnöd och ringer transportledaren för att lösa sina problem. Ringer ofta för att be om förlängda deadlines eller för att klaga på att tiden inte räcker till. Ber om tips och lösningar för att hantera sina tidsproblem.

Den Otålige
Den otålige har tidigare erfarenheter som har lärt honom att snabbhet och effektivitet belönas. Han vill ha nästa uppdrag så snabbt som möjligt. Har svårt att sitta still och vill konstant ha något att göra. Ringer ofta för att fråga om nästa lass och när han kan påbörja det. Kan bli frustrerad och irriterad om han inte får omedelbara svar eller uppdrag. Har en hög arbetsmoral och trivs bäst när han är aktiv och sysselsatt. Den otålige vill väl med sin arbetstid och effektivitet genom att alltid ha något att göra och han kör förstås som en blådåre i trafiken för att snabbt få ett nytt uppdrag.

Besserwissern
Besserwissern har lång erfarenhet inom transport. Han är påstridig, självsäker och hans kunskaper och erfarenheter visar vägen. Har tidigare arbetat i olika roller där han hade mer kontroll och inflytande. Därför ringer han ofta för att ifrågasätta transportledarens beslut och föreslår egna lösningar som såklart är bättre. Ger råd och kommentarer som ingen bett om. Allt från rutter till lastningstekniker. Hans mål är att påverka beslutsprocesser och visa att hans sätt är det bästa. Mycket viktigt att Besserwissern känner sig respekterad och hörd.

Logic Link hjälper dig som transportledare att hålla kontakten med många samtidigt. Vi erbjuder ett digitala arbetssätt som kan effektivisera kommunikationen kring transportförmedling. Hänvisa till Logic Link.

- Där finns vårt overflow. Ring inte mig i onödan och tjata.

Logo
LogoLogoLogo

0470 - 51 51 10

info@logiclink.se

Boka möte

Logic Link AB

Framtidsvägen 14

352 22 Växjö

© 2024 Logic Link | All rights reserved | by Forss Digital